Selectează o Pagină

Ceau, Cinema! 2020

Gala de deschidere

IVANA CEA GROAZNICĂ
România/Serbia, 2019, 86 min
Regie: Ivana Mladenović
Scenariu: Ivana Mladenović, Adrian Schiop
Distribuție: Ivana Mladenović, Gordana Mladenović, Luka Gramic, Miodrag Mladenović, Kosta Mladenović, Zivka Sorejević, Andrei Dinescu, Anca Pop

„Ivana cea Groaznică” este o poveste neconvenţională despre oameni şi locuri, despre apartenenţă şi dor, spusă cu umor şi tandreţe. Actriţa sârbă Ivana, jucată de însăşi Ivana Mladenović, lucrează şi trăieşte în România, însă după o serie de probleme de sănătate decide să îşi petreacă vara pe malul celălalt al Dunării, în Kladovo, oraşul natal. Familia şi prietenii regizoarei sunt invitaţi să aducă pe ecran propriile emoţii şi să se interpreteze pe ei înşişi într-o poveste cinematografică despre o femeie care nu îşi poate găsi locul pe niciunul dintre cele două maluri ale Dunării.

Festivaluri: Locarno, Zagreb, Angers, Trieste, Belgrad sau Göteborg.

Proiecție susținută de Conceptual Lab by Theo Nissim.

Zilele Filmului de Umor à la française

ENORMĂ
Franţa, 2019, 98 min.
Regie: Sophie Letourneur
Scenariu: Mathias Gavarry, Sophie Letourneur
Distribuție: Marina Foïs, Jonathan Cohen

O comedie burlescă despre spaimele şi bucuriile sarcinii. O pianistă celebră care străbate lumea şi soţul său, care îi este şi agent, au decis să nu aibă copii. Însă el asistă la o naştere surpriză într-un avion, aşa că apelează la un truc pentru ca soţia sa să rămână totuși însărcinată.

Festivaluri: Rotterdam

PARADISUL, PROBABIL
Franţa/Palestina, 2019, 102 min.
Regie: Elia Suleiman
Scenariu: Elie Sulemain
Distribuţie: Elia Suleiman, Tarik Kopty, Kareem Ghneim

Elia Suleiman emigrează din Palestina în căutarea unui nou „acasă”, însă își dă seama curând că țara sa de origine îl urmează ca o umbră. Promisiunea unei vieți noi se transformă rapid într-o comedie absurdă. Oricât de departe ar călători, de la Paris la New York, apare ceva care-i amintește de patria lăsată în urmă. Un film în cheie comică, semnat de cineastul multipremiat Elia Suleiman, care explorează noțiuni precum identitatea, naționalitatea și apartenența și în care regizorul-actor pune o întrebare fundamentală: unde te poți simți „acasă”?

Festivaluri: Cannes, Toronto

CĂLĂTORIA FANTASTICĂ A MARONEI
Franţa/România/Belgia, 2019, 92 min. (+6)
Regie: Anca Damian
Scenariu: Anghel Damian

„Călătoria fantastică a Maronei” este un basm modern despre dragoste necondiționată și sacrificiu. Micuța cățelușă, cu nasul în formă de inimă, născută în urma unei povești de iubire dintre un dog argentinian și o metisă atragătoare, lasă urme profunde în viețile stăpânilor care, rând pe rând, o primesc în familiile lor.

Festivaluri: Annecy, Premiile Academiei Europene, Rotterdam

Cele trei proiecţii sunt organizate în parteneriat şi cu sprijinul Institutului Francez din Timişoara

Proiecţii speciale

PĂR
România, 2020, 68 min., doc.
Regie: Florin Iepan

Rezistența prin păr a fost una dintre cele mai interesante forme de manifestare a opoziției individului față de regimul național comunist din România. Documentarul „Păr” explorează un spațiu al memoriei intime, parte a unei culturi alternative care s-a dezvoltat în umbra uneia dintre cele mai brutale societăți pe care a cunoscut-o Europa secolului douazeci. Prin intermediul unor materiale de arhivă realizate de cineaști amatori sunt aduse în prim-plan o parte dintre figurile emblematice ale boemei artistice din Timișoara și Arad. Printre alţii, îl redescoperim pe scriitorul Mircea Mihăieș, surprins de obiectivul celor de la Kinema Ikon. Alături de multe alte imagini inedite, spectatorii din România pot vedea pentru prima dată legendarul concert al trupei americane Blood, Sweat & Tears la București în 1970. „Păr” este o producție bănățeană prezentată în avanpremieră la Ceau, Cinema!, parte dintr-o serie de proiecte comune realizate în ultimii ani de către regizorul Florin Iepan împreună cu editorul de imagine Călin Meda.

MIZERABILII
Franţa, 2019, 104 min.
Regie: Ladj Ly
Scenariu: Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti
Distribuţie: Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djebril Zonga

Inspirat din revoltele anului 2005 din Paris, declanșate de moartea a doi tineri în timpul unui raid al forțelor de ordine, „Mizerabilii” prezintă o perspectivă provocatoare a sărăciei și violențelor de la periferia Parisului, locul în care Ladj Ly a crescut și care i-a fost mereu inspirație în carieră. „Mizerabilii” spune povestea a trei membri ai brigăzii anticriminalitate, care se confruntă, de-a lungul a 24 de ore, cu un conflict între bandele rivale de la periferia Parisului.

Festivaluri: Cannes, Globurile de Aur, Oscar, César, Premiile Academiei Europene de Film

MARTORUL
Ungaria, 1969, 107 min.
Regie: Péter Bacsó
Scenariu: Péter Bacsó, János Ujhelyi
Distribuţie: Ferenc Kállai, Lajos Öze, Béla Both, Lili Monori, Károly Bicskey

În cinematografia maghiară nu există o legendă asemănătoare cu cea a filmului „Martorul”. Replicile din această satiră de o profundă tristețe sunt astăzi proverbe. Pelicula denunţă necruţător absurdul dictaturii comuniste. Filmul a fost interzis imediat după realizare și blocat timp de zece ani. În 1979, a fost scos ilegal din Ungaria pentru a participa la Festivalul Filmelor Interzise de la Londra, obținând un succes răsunător. „Martorul” s-a transformat rapid în film-cult, păstrându-și popularitatea chiar și la 30 de ani de la căderea regimului comunist. Pe baza singurei copii necenzurate rămase din perioada producției, s-a reușit restaurarea digitală a variantei originale. Secvențele tăiate de cenzură, ale căror negative în mare parte au ieșit la lumină din arhivă după lungi cercetări, au fost intercalate integral în materialul restaurat.

Festivaluri: Cannes, Festivalul Filmelor Interzise

Proiecţie posibilă cu sprijinul Institutului Balassi – Institutul Cultural Maghiar din Bucureşti.

Filme bănăţene

EUGENIU, PRINŢUL NOSTRU CEL DE TOATE ZILELE
România, 2019, 43 min., doc.
Regie: Florin Iepan, Călin Meda

Un film documentar cu niște austrieci, câțiva timișoreni, dar mai ales cu un francez angajat de Imperiul Habsburgic să rezolve problema otomană, lucru pe care l-a și făcut pe la 1717. Se numea Eugeniu de Savoya, austriecii îi zic Prinz Eugen, un geniu militar admirabil, detestabil, dar fascinant, pentru care războiul era pasiune, hobby sau „raison d’être”. Cei doi realizatori îl caută pe Eugeniu prin piețele baroce şi printre figuranții care participă la spectacole omagiale cu parfum autohton dedicate prinţului în Timișoara şi îl întâlnesc în orașul imperial Viena, în Heldenplatz, sub forma de statuie, înconjurat de turiști asiatici şi soli contemporani de la Istanbul. Documentarul este prezentat în premieră în România.

JURNALUL MEU DE ROMÂNIA
România/Germania, 2019, 19 min., doc.
Regie: Carmen Lidia Vidu

Actriţa timişoreană Daniela Török vorbeşte despre experiența trăită la Revoluție, despre discriminarea sexuală, despre abuzul emoțional și psihologic, precum şi despre relația cu părinții, cu sportul și cu munca ei. Filmul are premiera în România la Ceau, Cinema!